سنت ـ مکتب سیاسی اسلامی ایران
نویسندگان
چکیده
علم و اندیشه سیاسی اسلامی، با نگرش الهی و براساس بنیادهای دینی در حالی آغاز شد که قرون متمادی از زوال اندیشهپردازی میگذشت. سنت اگوستین، به عنوان بنیان گذار فلسفه سیاسی مسیحیت، آخرین میراث دار برجسته سنت علم و اندیشه سیاسی، نه تنها مسیحیت، بلکه روم و یونان بود، وی آخرین حلقه از حلقه های پی در پی سیر زنجیروار علم و اندیشه از ابتدا در سایر ملل و مکاتب باستانی و قدیم قبل از اسلام محسوب می گردد. دانش سیاسی اگوستین آمیزهای فلسفی - علمی آمیخته به آموزههای مسیحی است. مکتب و دانش سیاسی اسلامی که کاملاً سوای از جریانات جاری و حتی عادی اندیشگی و سیاسی شکل گرفت، به عنوان یک مکتب مستقل و ورای هر گونه آمیزه یا آموزه سیاسی رایج، اساس تشکیل امت یا جامعه سیاسی، دولت و نظام سیاسی و محور و مبنای اصول سیاستها و روابط و رفتار سیاسی داخلی و خارجی مسلمانان قرار گرفت.
منابع مشابه
«دوستی» در سنت فلسفه سیاسی اسلامی
متفکران مسلمان، بهتأسی از حکیمان کلاسیک یونانی، در فلسفه سیاسیشان به «دوستی»بهمثابه مفهومی فلسفی و سیاسی توجه کردهاند. بااینحال، توجه آنها به این مقوله دارای نقاط ممیزهای است که میتواند نشاندهنده تفاوتهای تفکر اسلامی با تفکر یونانی باشد. این نقاط تمایز خود را بیشتر در کماهمیتتردانستن این مقوله در چهارچوب تفکر سیاسی و بهرهگیری از مفاهیم کمکی برای جایگیری آن در چهارچوب فلسفه سیاسی ...
متن کاملمؤلفههای مکتب سیاسی امام رضا (علیهالسلام) در افق تمدن اسلامی
خاستگاه تمدن اسلامی شیعی، وحی و از جمله اهداف آن تندادن جامعه به سرپرستی انسان کامل و ایجاد حیات طیّبه است. یکی از مراحل دستیابی به چنین هدفی برقراری حاکمیت سیاسی اسلام است. رهبری سیاسی و رهبری فکری در تفکر شیعی با یکدیگر ممزوج است. تبلور این وحدت را در تمدن رضوی میتوان مشاهده کرد. تاریخ اسلام دچار انحراف دوگانه است؛ انحراف از امامت به خلافت در ماجرای سقیفه و پس از آن به سلطنت در سال 61 ه.ق (س...
متن کاملرساله های سیاسی ـ اسلامی در ایران معاصر
در فضای نسبتا آزاد سال های اولیه دهه بیست انتشار آثار و مقالات ضد دینی افزایش یافت و جامعه مذهبی را با سیل پرسشها و شبهات جدید روبرو کرد و اندیشمندان مذهبی را به تامل واداشت. در این زمان کسروی مشهورترین سردمدار جریان ضدمذهبی محسوب می شد. وی به خصوص در دو کتاب شیعیگری و در پیرامون اسلام که در سال 1323 منتشر شدند اسلام و تشیع را به نقد کشید. نوشته های کسروی واکنشهای شدیدی را در پی داشت و سرانجام...
متن کاملصفبندیهای سیاسی ـ اجتماعی در ایران
«بازار» در جوامع اسلامی و به ویژه شیعی مذهب، ارتباط نزدیکی با محافل دینی از قبیل حوزههای علمیه، مساجد و هیأتهای مذهبی داشته است. این نزدیکی و آمیختگی تنها به همجواری کالبدی بازار و مسجد منحصر نمیشد، بلکه فراتر از آن، نوعی همبستگی و پیوند را میان بازاریان و روحانیون در صفبندیهای اجتماعی ـ سیاسی تشکیل میداد. بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی که دربارة مناسبات میان اقشار مختلف جوامع شیعی...
متن کاملمنطق فهم دوگانهانگاریها در سنت سیاسی کلاسیک ایران
مقاله حاضر به منطق فهم اندرکنش سنت سیاسی کلاسک ایران با دوانگاریها پرداخته است. پرسش اینکه چه الگویی از مواجهه ابعاد رسمی و غیر رسمی قدرت در رویارویی با مفاهیم زوجی، در دوره ی زمانی فوق را می توان صورتبندی نمود؟فرضیه آنکه منطق مواجهه با مفاهیم زوجی از الگوی عام،کلی و از پیش تعیین شده پیروی ننموده و تابعی از بسامد نسبت مفاهیم «خود و دیگری» می باشد. برای آزمون فرضیه، داده های تاریخی دوران کلاسیک...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی علوم سیاسیناشر: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
ISSN
دوره 3
شماره سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79 2000
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023